Kundaliniyoga är en yogaform för människan i vardagen. Med kraftfulla andningsövningar och dynamiska rörelser vitaliseras och samkörs immunförsvar och nervsystem. Ditt inre fokus står i centrum. Lyssna på andningen och kroppens behov.

Fokus i kundaliniyoga ligger snarare på uthållighet än på avancerade ställningar.

Hur gör man kundaliniyoga? Med kraftfulla andningsövningar, dynamiska rörelser, mantra  och mental fokus. I slutet av yogapasset ingår vila och därefter avslutas passet  med en  meditation. I kundaliniyoga finns det ett stort antal olika  meditationstekniker.

För att utöva Kundaliniyoga behöver du varken vara ung, vig  och/eller stark. Du behöver bara vara du och du kommer med den  förmågan och den orken du har just nu.

Du väljer själv hur du vill använda din yoga. Vill du arbeta med den fysiska delen och bli smidig eller bara  mer rörlig eller vill du träna på den mentala biten? Vi arbetar med båda delarna för i Kundaliniyoga fokuserar bland annat på att träna sinnet och då  behövs  både den fysiska och mentala delen.

Denna yogaform passar för alla åldrar och en del övningar kan man göra sittande på en stol. Man gör övningarna utefter sin egen  förmåga.

Ett av syftena med kundaliniyoga är att skapa en inre frid så att man kan bli nöjd med sig själv som den man är. Som utövare får man träna upp sin förmåga att lyssna inåt.

Ett annat syfte är att öka sin medvetenhet. Att bli medveten om sin andning är ett första steg mot medvetenhet. I all yoga finns ett otal olika andningsövningar med olika syften. Den kanske vanligaste och en av de mest effektiva är djupandning. Förutom de vanliga andningsteknikerna är eldandning en teknik som är unik för kundaliniyoga.

”Evolved human beings have a very calm breath.

Normally you breathe fifteen times a minute.

If you breathe ten times a minute you´ll be very energetic.

If you breathe five times a minute you´ll be very intelligent.

If you´ll breathe one time a minute you will become invinsible.

The power of breath should be under your own control.”  

(Yogi Bhajan)

 

OBS! Om du är gravid rekommenderar vi att du börjar med gravidyoga i stället för kundaliniyoga